Keresés
Összes megjelenés:
Králl Csaba:
(Élet és Irodalom)
- 13/10/2023

Hét jól felkészült táncos, akik remekül összhangra jutnak a koreográfus elképzeléseivel, de meg is dolgoznak érte rendesen. Benne vannak, érzik, megformálják, és nem csak előadják a darabot.

Králl Csaba: A vörös egy árnyalata
Szoboszlai Annamária:
(Tánckritika.hu)
- 20/06/2022

…téma és forma (vagyis mit, és hogyan) kölcsönösen meghatározza egymást, de elsősorban a forma az, amin át célba talál a darab a közönségnél.

A forma amplitúdója
Török Ákos:
(KútszéliStílus.hu)
- 02/03/2022

Lachky többször is nyilatkozta, hogy táncosait saját határaik átlépésére és bevett sémáik levetésére ösztönzi…

Szabad a tánc!
Szoboszlai Annamária:
(KútszéliStílus.hu)
- 26/02/2022

Mintha csak mozgásba lendült volna egy organikus gépezet, és működik, míg helyzeti energiájából futja.

Egymásra feszülő testek
Lénárt Gábor:
(Színház)
- 08/12/2021

Izgalmas látni, hogy a KET táncművészei (…) mennyire hitelesen reagálnak a két teljesen más formanyelvvel rendelkező koreográfus látásmódjára.

Kötődések, kapcsolódások
Stermeczky Zsolt:
(Tánckritika.hu)
- 06/12/2021

“A december 4-i dupla bemutatón látott két produkció iránya egymás szöges ellentéteként hat…”

Belső és külső erők szólókban
Králl Csaba:
(Élet és Irodalom)
- 19/11/2021

A nemzetközi porondon gyakori vendég, szlovák–belga Anton Lachky koreografálta Set Your Mind Free – mely egy (tervezett) trilógia második része – tipikus Z-generációs darab. Dúl benne a képiség, a vágások merészek, kiváló dramaturgiai érzékkel sorjáznak a legkülönfélébb impulzusok, nyer teret az abszurd, lobbannak lángra a gyakran extremitásig hajszolt érzelmek.

Ki hévvel, ki fénnyel
Török Ákos:
(Tánckritika.hu)
- 06/11/2021

Varga Csaba olyan, ösztönzően ható világot hoz létre, amely érzéki/intellektuális szemlélődésen keresztül saját világunk alapszerkezetére tereli a figyelmünket. A darab a maga „mindenmentes” esztétikájával a kozmológiai (és holisztikus) szemlélet luxusát ajánlja nekünk.

A kozmológiai szemlélet luxusa
Fuchs Lívia:
(Élet és Irodalom)
- 09/07/2021

Recortes (Kivágatok) a KET repertoárjában igazi nyereség, mert üdítően más, mint amit mifelénk többnyire látni. Sansano elsősorban a szépen és rafináltan megmunkált koreográfiai szövegből magából építi fel a gondolatot – irodalmi referenciák ballasztja vagy ráaggatott narratíva nélkül.

Másképp
Turbuly Lilla:
(Tánckritika.hu)
- 04/07/2021

Gustavo Ramirez Sansano koreográfiája a földről, a hétköznapokból indít, majd amikor azt hinnéd, hogy ott is fog hagyni, a humorával és a játékosságával emel fel.

Love Me Tender Delilah
Szoboszlai Annamária:
(Tánckritika.hu)
- 04/12/2020

A színpadra, élő közönségnek szánt előadást nem képes helyettesíteni semmiféle technika.

Online tanulságok
Turbuly Lilla:
(Tánckritika.hu)
- 01/12/2020

A Közép-Európa Táncszínház Ambíció-estje keretében három szólót láthattunk. Az együttesben már hagyománynak mondható, hogy a táncosok egy szólóval mutatkoznak be a közönségnek. Ez a műfaj mindig személyes, ezúttal azonban két táncos már a címmel ráerősített erre a személyességre.

Van is párja, meg nincs is
Sárosi Emőke:
(Tánckritika.hu)
- 24/10/2020

Az a köztes állapot kerül a fókuszba, amely „már nem hernyó, de még nem is pillangó”, egyfajta „szürke zóna”, tele misztikummal.

“…a kimondhatatlan ködbe vész…”
Izer Janka:
(Helyőrség)
- 11/09/2020

“A hüvelykujj, mely az előbb még kisbaba szájában pihent, most borotva, majd nyakat elvágó kés pengéje, később öngyújtóvá válik. Az emberi kapcsolatok egymásra rakódott akadályok halmaként jelennek meg. Vagy összenőtt testekként, melyek ha leszakadnak egymásról, el is veszítenek egy darabot magukból. „Minden szerelem darabokban.””

„Minden Egész eltörött”
Szoboszlai Annamária:
(Tánckritika.hu)
- 06/03/2020

…rég derültem olyan őszintén jót táncelőadáson, mint Szilvási Anna kifordított, groteszk, csetlő-botló, táska húzta karakterén. Úgy látszik, a komikum kéretlenül is együtt jár az élet kihívásaira adott válaszokkal.

Csak rugalmasan, ahogy egy báb
Artner Sisso:
(Magyar Narancs)
- 30/11/2019

Dupla bemutatót tartott a Közép-Európa Táncszínház (KET) a CAFe Budapest keretében. Mészáros Máté Ketten és Juhász Péter Sinni című koreográfiáját szerkesztették egy estébe, hogy bemutassák, mire képesek a KET táncosai a vendégkoreográfusok vezényletével.

Ketten / Sinni
Turbuly Lilla:
(Tánckritika.hu)
- 26/11/2019

…alig öt nap alatt egyáltalán nem kérészéletű, hanem gondolatgazdag koreográfiák születtek, a Közép-Európa Táncszínház és a Táncművészeti Egyetem táncosai pedig szívvel-lélekkel és technikával egyaránt bizonyították, hogy a kortárstánc nem halott.

Billy Elliottól a Laokoón csoportig – Sissi Őszi Tánchét 2.
Maul Ágnes:
(Színház.net)
- 14/11/2019

Az előadás motorjai ezek az apró szellemes rezdülések, ötletes kapcsolódások és gyermeki rácsodálkozást kiváltó képek. Ki gondolta volna, hogy ha a hat táncos tizenkét talpa egymáshoz tapadva szinkronban mozdul és hullámzik, az pont olyan, mintha egy fantázialény csontváza lenne! (Ketten) // Míg Mészáros előadásában az egyén, sőt sokszor az emberi vonások is eltűntek, a táncosok gyakran a nézőknek háttal, egymás takarásában vagy fekve, csak bizonyos testrészeiket furcsa perspektívákból láttatva szerepeltek, itt szó szerint reflektorfénybe kerül az ember – az egyén és az egyéniséget kifejezni hivatott tánc. (Sinni)

Kettős látás
Fuchs Lívia:
(Élet és Irodalom)
- 08/11/2019

“…a Kettenben, hagyományosan táncnak tekinthető mozgás alig akad, viszont az előadók sokféle, de hangsúlyozottan egyszerű mozdulatlehetőségeket és ezek változatos továbbgondolását járják körül.” // A Sinniben “(a)z eleinte tétován álldogáló, szövegelő, dalolászó, majd a térben szétspriccelő, nagyon is eltérő figurák mindegyikének jut néhány percnyi táncos „hírnév” ebben a lazán összefűzött szólósorozatban, így mindannyian megmutathatják, mire is képes egy kis társulat, ha belevetheti magát az alkotómunkába.” 

1 in 2
Török Ákos:
(Tánckritika.hu)
- 26/10/2019

Mit kezdünk egymással, ha ismeretlenként egy térbe kerülünk, milyen szabályozók irányítanak, és milyeneket hozunk mi magunk létre?

Messziről jött emberek
Hajnal Márton:
(Tánckritika.hu)
- 05/05/2019

Mindamellett a mozdulatoknak a koreográfia egészében van egy megnyerő hullámzása, sajátos ritmusa. Ezzel pedig remekül összhangban van Hámor saját maga által szerzett, lüktető zenéje, amely a tánchoz hasonlóan hajlik, kavarog, hol energiával töltve fel a közös mozgást, hol ijesztővé téve ugyanazt, emlékeztetve az egyformaság hátterében szükségszerűen ott álló kontrollra…

Táncba Zárva
Komjáthy Zsuzsanna:
(Színház)
- 05/04/2019

Az előadók falják maguk körül a teret, miközben a tér szinte viszontfojtogatja őket, ez a kettős irányú mozgás pedig egyrészt sajátos dinamikát teremt, másrészt átlép a színpadon, és simán bekebelezi a közönséget.

Mégis milyen az ember?
Kutszegi Csaba:
(Tánckritika.hu)
- 02/04/2019

…és mi is változunk velük. (Tempora mutantur et nos mutamur in illis)

Változnak az idők…
Sárosi Emőke:
(Tánckritika.hu)
- 02/03/2019

Mádi világa egy sajátos atmoszférával rendelkező kisbolygó, ahol szimbiózisban van a buddhizmus befelé élő elmélkedése és a dinamikus harcosok profizmusa. Jellegzetes hangulatteremtő, high-tech zenékkel dolgozik, amely különböző szinten fogadható be. A hatás mégis erős, expresszív.

Táncutópiák
Péter Márta:
(Tánckritika)
- 18/12/2018

…örök drukkerek maradunk a próbateremben és a színpadon. Mert a Közép-Európa Táncszínház kezdettől jól teljesít.

Háromszor Tíz, Egyenlő Harminc
Halász Tamás:
(Színház.net)
- 13/12/2018

Special Society olyan, mint egy palackból hirtelen kiszabaduló dzsinn, felrázott üvegből kilövő pezsgő.

Szorzók, felezők
Králl Csaba:
(Élet és Irodalom)
- 30/11/2018

Nem ismerni rá a Közép-Európa Táncszínház táncosaira a Special Societyben, és ha kívülről látnák, valószínűleg ők sem ismernének magukra . Egytől egyig vagányak, bevállalósak, robbanékonyak, energikusak, szinte felszántják a színpadot, mintha az életük múlna ezen az estén, és ez jó.

Vérátömlesztés
Kutszegi Csaba:
(dunszt.sk)
- 27/11/2018

Sohasem kóstoltam, de az elnevezése alapján olyannak képzelem a dizájner drogot, mint Anton Lachky Speciel Society című koreográfiáját: rögtön nagyot üt, alaposan felpörget, látványos víziókkal kelleti magát, néhány perces csendes áhítat után újra kiforgat magadból, és a vége felé már nem is gondolkozol, csak rajongsz.

A titok: légy intenzív és érdekes!
Szász Emese:
(Fidelio)
- 19/11/2018

Anton Lachky szlovák koregoráfus paradigmát váltott a Közép-Európa Táncszínházzal közös munkafolyamatban. Bebizonyította, hogy a táncos test nem ér véget a végtagok és a törzs mozgásánál. Arcot, hangot, konkrét gesztusokat adott nekik.

Az arcukkal is táncolnak
Török Ákos:
(Színház.net)
- 05/07/2018

Mindig különös és embert próbáló élmény a határainkon való átlépés. Mikó Dávid Transz és Juhász Kata Keresztvíz című koreográfiája a Bethlen Téri Színházban megmutatja, mennyire más, amikor mi magunk tesszük, mint amikor mások.

HATÁRESETEINK
HORECZKY KRISZTINA:
(Tánckritika)
- 09/06/2018

Jóval több, mint korrekt teljesítmény: nincsenek benne csontig rágott kortárs-közhelyek, sem affektáltság…

HELYI ÉRTÉKEN
Török Ákos:
(szinhaz.net)
- 10/05/2018
EGY TÁNC ÉS MÁS SEMMI
SÁROSI EMŐKE:
(tánckritika.hu)
- 28/04/2018

A KET-eseket jó nézni. Szépek, tehetségesek, reflexiókészek. Erősségük a szellem és a szem szinkronitásának művészi szabadsága.

DROIDOK ÉS FARKASOK
KUTSZEGI CSABA:
(tánckritika.hu)
- 25/03/2018
SE NEM HÚS, SE NEM HAL
Sárosi Emőke:
(Tánckritika.hu)
- 03/01/2018

Táncszínházi gyermekelőadás, ahol sok mese, kis kortárs tánc és örök igazságok épülnek be klasszikus zene mellett az ifjúság lelkébe.

Móra Ferenc A cinegekirály című elbeszélése ihlette a Közé-Európa Táncszínház decemberi, kimondottan gyerekeknek készült bemutatóját, a Cinegekirályfit. A mese 2017. december 28-án debütált a Várkert Bazár színpadán.

MAGYAR BOLDOGSÁG-MADÁR
Králl Csaba:
(ÉS)
- 19/05/2017

A LILITH az illúziókeltés magasiskolája. Metamorfózislavina, tucatnyi(nál is több) fejezetben. Ladányi Andreától Gergyén át Réti Annáig (és tovább) tart a sor, akik sikerrel játszottak eddig idehaza a szóló műfajban ezeken a húrokon. Most Molnár Csaba is csatlakozott hozzájuk, aki helyzetek, szerepek, szerepjátékok hosszú sorát kínálta föl Jakab Zsanettnek, ő pedig halált megvető bátorsággal fejest ugrott beléjük, és a saját képére és hasonlatosságára formálta azokat. Nem Jakabot, nem az ő arcait látjuk, a darabnak érezhetően nincs személyes vetülete, privát súlya, de olyan arcokat, amelyeknek hitelessége és szuggesztivitása a személyiségben tett (és el nem sprórolt) mélybúvárkodás nélkül nem valósulhatott volna meg.

Egy arc, két arc és sok
Horeczky Krisztina:
(Színház.net)
- 16/05/2017

A Közép-Európa Táncszínház (KET) 2015-ben útjára indított K-Arcok szólósorozata keretében ezúttal Jakab Zsanett és Mádi László társulati tag sajátos portréját rajzolta meg a két vendég-alkotó.

Szólóban
Péter Márta:
(Tánckritika)
- 01/05/2017

Úgy tűnik, a K-Arcok friss előadásának alkotói és előadói sem kerülték meg a személyes szembesülést – ahogy vélhetően az előadás további segítői-közreműködői sem.

Magunkra zárva
Péter Márta:
(Tánckritika)
- 11/03/2017

A nagyjából 35 perces darab utáni beszélgetésből is kitűnt, hogy Túri gyakorlott táncrendező, vagyis a televíziós szériák és a musicalek állandó koreográfusaként a darab-egész átláthatósága, a karakterek kitalálása és színpadi/szcenográfiai hangsúlyozása nem okoz gondot neki – ezek megoldásait, ha kell, valószínűleg álmában is zsebből húzza elő.

A HETEDIK TE MAGAD LÉGY
Turbuly Lilla:
(Tánckritika.hu)
- 27/02/2017

A Pisztrángnak és az általam látott másik előadásnak, a Közép-Európa Táncszínház Kodály-dialógok című koreográfiájának van egy fontos közös pontja: ahogy zene és tánc, pontosabban a zenészek és a táncosok viszonyát kezelik.

Zenész-táncos összejövetelek
Bálint Orsolya:
(Vasárnapi Hírek)
- 18/02/2017

Mintha egy korai David Lynch-filmet néznénk, többnyire fogalmunk sincs, mi folyik a színpadon, és néha feltűnnek indokolatlan állatok, mégis végig nagy élvezet figyelni a Közép-Európa Táncszínház virtuóz táncművészeit, ahogy híres komolyzenei művekre táncolnak.

Mintha egy korai David Lynch-filmet néznénk – Mezítlábas őszinteség
Pintér Viktória:
(Tánckritika)
- 14/01/2017

Simkó Beatrix kegyetlen koreográfiával mutatkozott be az Ifjú Koreográfusok Fórumán.* A kegyetlent itt artaud-i értelemben használom, a szervetlenség színpadnyelvi kísérleteként. A dehumanizált vízió pedig azonnal aktivizálja a néző húsát. Nincs bevezetés, csak belecsöppenünk egy becketti drámákból ismerős fekete, fényektől szabdalt posztapokaliptikus térbe, valamely világvégi vagy eleji (?) zugba.

A KIJELÖLT GYÜLEKEZÉSI PONT
Antal Klaudia:
(színház.net)
- 10/11/2016

“A Közép-Európa Táncszínház őszi Bartók-Sztravinszkij est és Divertimento című premierjeinek középpontjában a nagy klasszikusok állnak: Bartók, Beethoven, Bernstein, Dohnányi, Holst, Mozart, Ravel és Sztravinszkij művein keresztül keresi Kun Attila és Halász Gábor az egyén helyét a közösségben és a rítus, illetve a mítosz jelen idejű formáját. Hétköznapi történeteket látunk, melyek alapvető emberi tulajdonságokat – büszkeség, féltékenység, nagyravágyás – és viselkedésformákat – versengés, meghunyászkodás, lázadás – bontanak ki.”

Hétköznapi klasszikusok
Pintér Viktória:
(Tánckritika.hu)
- 30/10/2016

Zseniális, ahogy Halász megkoreografálta a tehetség természetének lényegi kettősségét. Megmutatja, hogy micsoda felszabadító, megkülönböztető energiája van ennek az emberben lakozó többletnek. Ugyanakkor belevitte a sötétséget is, a testet használó örök kísértést, ami nem éri be semmivel, mert az elért cél sosem lehet más, csak egy újabb időleges megálló, egy újabb felrakott tégla a babiloni toronyra.

Áldozati hálók
Pintér Viktória:
(tanckritika.hu)
- 26/06/2016

Mellbevágó tükör az esztelenül áldozó fogyasztói társadalomról, amelynek mélyén ott lappanganak az ősi rítusok. Egy örök időktől tartó elvégtelenített áldozattáncot mutat be a Közép-Európa Táncszínház, egy olyan világot megidézve, amelyben tulajdonképpen már nem ér össze a természet és az ember.

Áldozati hálók
Török Ákos:
(7ora7)
- 25/05/2016

Ha valaki e négy produkció láttán akarná megfogalmazni, hogy mi a kortárs tánc, komoly bajban lenne. Ami nem baj, sőt. A KET szólóelőadásait láttuk.

Kortárs minimaraton, avagy meglepő (K-)Arcok
Varga Anikó:
(Színház)
- 07/03/2016

Van valami egzotikus, „más világból” származó ebben az erős vizuális ellentétet felmutató költői képben, valami japános hangulat, ahogyan Hargitai Mariann cseresznyevirágos ruhájában a színpad szélén megfésülködik, befonja a haját, majd belép a szóló időtlen napot követő világába.

Két arc
Lőrinc Katalin:
(Táncélet.hu)
- 09/02/2016

“Olyan színházban voltam, ahol minden erőltetés nélkül, kötetlenül és derűsen már a büfés is része a „szet”-nek, sőt már én is, amikor megveszem a kávémat előadás előtt, mert szinte észre sem veszem, ahogy elvegyültek beszélgetni a köröttem is várakozó (jelen pillanatban 13 éves) nézők között olyan felnőttek, akik néhány perc múlva majd a színpadon állnak.”

A teljes cikk megtekinthető itt.

Igaz történet…
Turbuly Lilla:
(tánckritika.hu)
- 30/01/2016

“Az Igaz történet alapján két szempontból is különleges a színházi nevelési előadások örvendetesen szaporodó sorában. Paradox módon egyrészt éppen azért, mert egy teljesen hétköznapi történetet választott tárgyául. Ezzel persze nem azt mondom, hogy nem kell feldolgozni olyan, a fiatalokat közvetve vagy közvetlenül érintő súlyos kérdéseket, mint az alkoholizmus, a drogfogyasztás, az öngyilkosság vagy a bűnözés. Nagyon is kell, de emellett jó, ha ott vannak a kevésbé szembetűnő, de sokakat érintő, mindennapos élethelyzetek is.”

A teljes cikk elolvasható itt.

“A színes díszlet a szeretet”
Turbuly Lilla:
(tánckritika.hu)
- 12/12/2015

“Két kultúra, két értékválasztás jelenik meg a koreográfiában – nem abban a sorrendben, ahogy az elsőre adódna, ugyanis a jelentől, a ma uralkodó értékrendtől indul, és ehhez képest lép vissza időben, egy másik, archaikusabb kultúrába. Az első részben sötét öltönyben, nekünk háttal látjuk először Kovács Pétert, és csak amikor megfordul, akkor vesszük észre, hogy az arcát is fekete álarc fedi.

A teljes cikk itt olvasható.

Világok vándora
Kutszegi Csaba:
(tánckritika.hu)
- 23/11/2015

“A kortárs táncnak is nagyon jót tesz, ha eredeti egyéniségek tolmácsolják, a salsában meg egyenesen nélkülözhetetlen a megfelelően kivitelezett-adagolt hivalkodó nőiesség és macsós férfiasság. E kritériumoknak a Click előadói közül Hargitai Mariann, Horváth Adrienn és Ivanov Gábor felel meg – különböző egyéniségekkel, eltérő módokon, stílusban, de végig érdekesen-tartalmasan.”

 A teljes szöveg itt elérhető.

SŐT!
Megyeri Léna:
(SŐT7 blog)
- 19/11/2015

“Mivel egy társas táncra erőteljesen építő stílusról van szó, kézenfekvő tehát, hogy a Click elsősorban a párkapcsolatokról mesél. Külön izgalmassá teszi a témát a latinos temperamentum, így néha igazi ereszd el a hajamat-hangulat kerekedik a színpadon. Négy lány és három fiú táncol, így elkerülhetetlen, hogy valaki mindig egyedül maradjon. De vajon ki hogyan viseli az egyedüllétet? És hogy működik a dinamika a különböző párok között? Egy lány nem veszi észre, hogy folyton ő a fölösleges harmadik; egy másik inkább elvonul, ha nincs partnere. Egy fiú meg akar hódítani minden lányt, a másik inkább eltaszítja őket. Mind a salsa, mind a kontakt improvizáció olyan stílusok, amelyek eredendően nem kötött koreográfiákkal operálnak, és bár a színpadon már fixált mozdulatsorokat látunk, valamit mégis sikerült átmenteni az improvizatív jellegből – az érzelmek őszinték, a pillantásoknak, a reakcióknak, a mozdulatoknak valódi tétje van.

Ruhákat látunk mindenfelé: ingek kapaszkodnak össze a színpad felett kifeszítve, oldalt pedig kezdetben pedánsan vállfára akasztott öltözékek sorakoznak. Az öltözések és vetkőzések nem csak ruhacserét jelentenek, de szimbolikus jelentőségük is van: a ruhák jelmezekké válnak, amiket magunkra öltünk a mindennapi életben, vagy éppen másokra próbálunk ráerőltetni. Hargitai Mariannt és Kovács Pétert összeláncolja két összecsomózott felsőrész, később a ruhákkal megdobált lány képe viszont már fájdalmas szakítást idéz. Ahogy eluralkodik a fiesta-hangulat, úgy hever a földön vagy röpköd a levegőben egyre több ruhadarab.”

Bővebben…

Első Clickre
Sisso:
(Magyar Narancs)
- 19/11/2015

“Ha már latin, akkor terítékre kerülnek a klasszikus férfi és női szerepek. Macsók, lúzerek, magányos szüzek, buja madonnák, merengő széplelkek és nem utolsósorban ­héja nászutasok bukkannak fel drámai, szentimentális, vagy éppen komikus helyzetekben, fizikai álló­képességüket ünnepelve. Hargitai Ma­­­riann, Horváth Adrienn, Jakab Zsanett, Wéninger Dalma, Ivanov Gábor, Kovács Péter és Szabó András táncosok előszedik a színészi bátorságot is, és rendre megnevettetik a közönséget, miközben feszes és pontos szólókat, duókat és csoportos szinkrontáncokat adnak elő egy mediterrán bérház udvarára emlékeztető térben, száradni ki­akasztott ruhák között.”

Olvass tovább!

Közép-Európa Táncszínház: Click
Koncz Dezső:
(Nagylátószög)
- 16/11/2015

“A mozgás, az érzelmek megjelenése, a táncos tudás kiemelkedik az utóbbi időben látott produkciók közül. Külön említést érdemel Újvári Péter éneke, amely gyönyörűen zárja le a látottakat.”

A teljes szöveg ezen a linken olvasható.

“Örömtánc”
B.O.:
(Vasárnapi Hírek)
- 07/12/2014

A koreográfus Kun Attila bátor koncepciója túl sok kérdésre nem ad magának választ, bár ezúttal talán maga a kérdésfeltevés a fontosabb, ahogy táncosaival kísérletet tesz a kortárs definíciójára, nem csupán környezetére és alkotóközegére reflektálva, hanem önvizsgálatot is tartva.

Sejtjeinkben a válasz
Kutszegi Csaba:
(tánckritika.hu)
- 03/10/2014

“…nagy kedvvel mozgatja a profi és példamutatóan (művészi) alázatos táncosokat, és ő is megtalálja a lényeget: művészi feszültséget tud kelteni azáltal, hogy szabályos alapokra helyezi a szabályokat áthágó szabad mozgást…”

A függés fázisában
Kutszegi Csaba:
(tánckritika.hu)
- 03/10/2014

“Mindegy is, hogy ki mit mivel keresztez, a lényeg az, hogy tudjon koreografálni, és legyen közlésre érdemes véleménye a világról (azokat az ósdi fogalmakat, hogy „mondanivaló”, „üzenet” már nem merem használni). Az biztos, hogy Újszászi tud koreografálni. Tud térformában gondolkodni, szólisztikus és csoportjelenetekkel operál, magabiztosan ellenpontoz hangulatban, mozdulatban egyaránt, a táncosok testével (vagy inkább: testén) ügyesen játszik: a fegyelmezett, társastáncos alapokat látványosan díszíti, dúsítja, bolondítja minden kötöttségtől mentes kortárstánc-elemekkel és -gesztusokkal. Ez utóbbi játékra még rá is játszik: tudniillik tartalmas, lélekvezérelte tánc ott és akkor mutatkozik, amikor a táncos (professzionalizmusból vagy kedvtelésből) ki akar törni a tánc előírt szabályai alól, miközben be is akarja tartani azokat. Mert a lélek szárnyalni akar, a testnek meg korlátai vannak – talán összesen ennyi a lényege minden táncnak (meg az életnek is, de ne filozofáljunk…).”

A függés fázisában
Kutszegi Csaba:
(tánckritika.hu)
- 03/10/2014

“Dicséretes a tudáshoz jutásban segíteni a fiatalokat. Ezt a tevékenységet a Bethlen téren eredményesen is végzik. A kérdés csak az: vajon mit kell, mit lehet kezdeni a megszerzett tudással? (És ez nem csak a kortárs táncban kérdés…)”

A függés fázisában
Kricsfalusi Beatrix:
(Revizor)
- 24/06/2014

“Az előadás fikciós kerete szerint az iskolai osztály a Főnix Táncszínházba érkezik látogatóba. A foglalkozást producerként kezdeményező és befogadóNemzeti Táncszínház épületének aulájában az újdonsült igazgató (Takács Gábor) fogadja őket és ismerteti velük a némileg módosult programot: neki ugyanis közbejött egy megbeszélés, ezért nem tud végig a vendégekkel lenni, de így legalább alkalmuk nyílik benézni egy próbára…”

A teljes cikk megtekinthető itt.

Gyere közelebb
Antal Klaudia:
(tánckritika.hu)
- 08/05/2014

…a férfiak a keményebb hangzású, gyorsabb ritmust diktáló ütemekre harcolnak egymással, a nők pedig a harmóniát megtestesítve lebegnek fehér ruhájukban a lágyabb dallamokra. Egyszer orgonasípokként törnek a magasba, másszor pedig a földre zuhanva lelnek nyugalmat. A zene testet ölt: a táncosok, mint egy médiumként közvetítik az első felvonásban a nézőket láthatatlanul körülölelő hangjegyeket.

Testet öltött zene
Kutszegi Csaba:
(Tánckritika.hu)
- 02/04/2014

Peregrinusok alapötlete nem történelmietlen, sőt mélyen a múltunkba és nem kevéssé a jelenünkbe markol. A peregrinus olyan vándort, jöttment, gyökértelen kóborlót (is) jelent, aki a távolban szerzett tudását hazahozza hazájába. Nem titok, hogy a három egyfelvonásosból álló est három koreográfusa – szimbolikusan – azonosul peregrinus elődjeivel, hiszen Mészáros Máté, Zachár Lóránd és Kun Attila egyaránt a nagyvilágban sok-sok helyen szerzett tapasztalatot. És egymáshoz hasonlóan vallják önmagukról, hogy alkotóművészként a folyamatos útkeresés fázisában vannak.

Nem csak jónak kell lenni, hanem jónak is kell látszani
infovilág:
(infovilág)
- 17/01/2014

“A Horda2 munkacímű kezdeményezés kilépési lehetőség a jelenlegi színházi nevelési keretek közül, mivel formailag-gondolatilag új elem kerülhet a hivatalos vérkeringésbe és direktben szólítja meg a fiatalokat. A repertoárba illeszthető, probléma-központú közösségi színházi előadás készül, mely a nézőket is alkotóként kezeli, és amely egyedülálló módon kapcsolja össze a tánc nyelvét a színházi nevelésben alkalmazott drámapedagógiai eszközökkel.”

A teljes cikk megtekinthető itt.

Neked mit jelent a hordaság? – táncprodukció középiskolásokkal
Bõcs Annamária:
(Fidelio)
- 28/11/2013

A ne története egy
fiktív közösség érzéseit közvetíti felénk. A táncosok egymástól
széthullva, majd tömbben egyesülve, némelykor közösség tagjaitól kiválva
mesélnek rituális társadalmukról. Az érzelmeket úgy fújja tovább a
sors, akár a szél a homokot: dûnéket épít a végtelenségbe. A koreográfia
állandó, visszatérõ motívumát jelenti a darab elejétõl háttal
megkezdett esõtánchoz hasonló, és istenséghez könyörgõ mozdulatsor,
egyedi ritmusával állandóságot teremtve a koreográfia szövetén.

Széllel vándorló mozdulatok
Sz. Deme László:
(Táncélet.hu)
- 15/11/2013

A darab hangulati intenzitása
valamiféle állandó mozgásban lévõ, a harmóniából dinamikába átcsapó és
visszacsendesedõ körforgásra utal. Stációkon megyünk végig, ha úgy
tetszik, jelentésessé elevenedõ képekben követhetjük végig, ahogyan
ennek a sajátos dûnének a homokját, alkotórészeit felkapja és átrendezi a
szél.

Hajtja a szél
Petrova Mira:
(Tánckritika)
- 07/06/2013

Mikor végre Szögi Csabával együtt mi is elérjük az áhított vödröt, talán megpihenésre, az államvizsgát követõ új életre számítunk, azonban hamar rá kell döbbennünk, hogy még csak most kezdõdik az életben maradásért vívott harc, és minden eddig szerzett ismeret felülíródik…

 

Nem Pusztán egy darab
András Felícia:
(Ellenfény)
- 18/05/2013

Újvári Milán sokkal több ötletet vonultat fel, mint amennyi egy ilyen vázlattól elvárható lenne. Talán éppen ez az egyik hátránya az elõadásnak. Halmozza a kreatív ötleteket és megoldásokat, de kibontani természetesen egyet sem tud, kicsit mindenbe belekap. Ugyanakkor az legyen a legkisebb gond, ha egy alkotó nem tud választani a jobbnál jobb ötleteibõl.

Jazz és kortárs tánc
Origo táncrovat:
(Origo.hu)
- 25/04/2013

Építés és pusztítás, harmóniában együtt, majd egymással egy másik ellen – Kun Attila új darabja, a Horda egy írott szabályok és szabályt fenntartók nélküli közösség életének, mûködésének logikáját mutatja meg olyan erõvel, hogy nyöszörögve távozik a civilizált társadalomba ágyazott kedves nézõ.

 

Megrázó képek, pontatlan mozdulatok
Kutszegi Csaba:
(Tánckritika.hu)
- 23/04/2013

Leginkább ez zavar a Hordában: a koncepcionális építkezés helyett provizórikusan létrejövõ táncnyelvi eklektika. Ez abban is tetten érhetõ, hogy igen sokszor a laza, õsi-kortárs-kaotikus térformákat – koreográfiailag indokolatlanul – letisztult, (neo)klasszikus térformák váltogatják, értsd: a hordatagok, miközben hirtelen nyelvet váltanak, egyszer csak elegáns duókat, triókat pedánsan egyszerre táncoló tánckarrá változnak.

Lábmosás és balett
Sz. Deme László:
(Táncélet.hu)
- 29/03/2013

Csakis üdvözölhetjük, hogy hosszú kihagyás után Kun Attila koreográfusnak ismét egész estés munkája ékesíti a hazai kortárs tánc palettáját. Melegen gratulálhatunk a Közép-Európa Táncszínháznak is a kereken nyolcvanötödik bemutatóhoz – nagyon szép szám. És végül meglepetten szomorkodhatunk, hogy a koreográfia üdítõen friss mozgásanyaga jócskán próbára teszi a KET nagymúltú mûhelyének jelenlegi ifjú táncosait, tisztelet a néhány kivételnek.

A horda lehetõsége
Komjáthy Zsuzsanna:
(Ellenfény.hu)
- 26/11/2012

És hordja arcát, elmúlt arcát, és azon csorog alá, csorog, akár az üres árok – Vlad’ka Malá koreográfiája, a Levitáció apokrif mása a végtelen igézetébe zárt bolyongásnak. Kis hullámokkal perturbál, melyek hiába is tartanak össze, valójában sosem találkozhatnak. Szomorú mese felnõtteknek, melyben nem más, az önazonosság forog kockán.

 

Hamis terek tévedése
Fehér Elephánt:
(toptipp)
- 01/09/2012

“Nem könnyû a tavalyi  KET TERMINÁL-lal versenyezni, ám a 13 táncos és a négy koreográfus egymásra licitálva állja a sarat.”

KET TERMINÁL 2012
Komjáthy Zsuzsanna:
(Ellenfény)
- 16/05/2012

Absztrakt, tiszta, a szavak nyelvére csak erõszakkal lefordítható táncot mutatott be a Közép-Európa Táncszínház évadzáró elõadásában, a Pyramidonban. Expresszív, stilizált koreográfia ez, esszenciális zárása az elmúlt idõszaknak…

 

A végtelenbe nyúló piramis
Vida Virág:
(Táncélet)
- 08/05/2012

Katona Gábor rejtélyes címet  – Pyramidon – választott meglehetõsen filozófikus alapokra helyezett koncepciójához. Az ajánló soraiból nehéz kiolvasni az alkotó szándékát, azt hogy mûve létrehozása közben mi inspirálta, motiválta; hogyan kíván (egyáltalán kíván-e) dialógusba lépni nézõivel vagy pusztán gondolatainak egyfajta rendszertelen rendszerét szeretné formába önteni a tánc nyelvének segítségével – egy tanúként jelenlévõ közönség elõtt vagy akár anélkül.

Instabil szerkezet
Králl Csaba:
(Revizor)
- 07/05/2012

Virág Melinda harmadszor dolgozott koreográfusként a Bethlen téren. Elõször 2007-ben egy kettõsön Téri Gáspárral (Altera pars), két évvel késõbb már külsõsként a teljes társulattal (Szájbanforgó). Most négy táncossal egy hangulatos, de nem elég mélyre ásó kamaradarabon.

 

Futópad és lidércfény
Péter Márta:
(Tánckritika)
- 04/05/2012

Kettõsök is voltak, férfiak, nõk és vegyes variációk – az egy pár cipõn osztozó két nõ duettjétõl kissé tartottam, hiszen eléggé szokásos patron ez, de aztán néhány pas de deux-reminiszcenciától a fekete magas szárú egyszer csak spicc cipõ lett…

Mélyfúrás
Varga Sándor Márton:
(tánckritika.hu)
- 13/04/2012

A Csendkoordinátákat négyen táncolják el háromnegyed óra alatt egy fehér alapú, fekete hát- és oldalterû színpadon. Ez a szikár tény. Szedjük ízekre a mondatot, hogy definiálhassuk az elõadást.

 

Dimenzióbontó antitánc
András Felícia:
(Ellenfény)
- 23/02/2012

Nehéz egy elsõmûves koreográfus darabjára bármilyen elvárás, de legalábbis komoly érdeklõdés nélkül beülni. Különösen igaz ez Katonka Zoltán esetében. A szemtelenül fiatal táncmûvész már eddig is számos szakmai elismerésben részesült.

A mindennapi lét közege
Szemessy Kinga:
(Tánckritika.hu)
- 10/02/2012
…sikeresen megtett nulladik lépcsõfok ez Katonka számára. Korrekt, jól leküzdött és további lehetõségeket rejtõ beugró, elsõ koreográfusi munka – sikerrel fogott össze egy csapatot, hatásos, technikailag precíz mozgásanyagot állított színpadra.
Puritán profit
Maul Ágnes:
(Revizor)
- 18/11/2011

A KET új Shakespeare-elõadása olyan, mintha az alkotók Shakespeare
drámáiból a legnagyobb szerelmeket, a legkegyetlenebb gyilkosságokat, a legemlékezetesebb karaktereket, a legjellemzõbb jelképeket bedobálták volna egy turmixgépbe, hogy aztán bekapcsolják a masinát.

Shakespeare-turmix
Sisso:
(Magyar Narancs)
- 11/11/2011

Kezdõdik a tánc, energikus és szellemes koreográfia, rég túlmutat a korai díszes melankólián. Démoni mozdulatsorokkal és finom gegekkel táncolják el a hatalmat, a féltékenységet, a gyilkosságot átalakulva, szerepet cserélve, szalagokkal és kötelekkel nehezítve a mozgást. Így érzékeltetik: ez csak bábszínház, mint az élet maga. A háttérben az árnyjáték kimeríthetetlen humorforrás, akárcsak a bábok és a kortárs könnyûzene.

Shakespeare-mesék
Kutszegi Csaba:
(Tánckritika.hu)
- 07/11/2011

Tárnok egyszerre Shakespeare és a „csillagokban csüngõ Sors”, mely a veronai szerelmesek „unt életét” majdan „gonosz csellel korahalálba kergeti”. Mindemellett rögtön fel is merül bennem a kérdés: vajon egész este ilyen „bábszínházi” Shakespeare-t fogunk látni?

(Báb)színház az egész világ…
Nyulassy Attila:
(7óra7)
- 17/10/2011

Túlfûtött spanyol nyári délután, az égen koromfekete felhõk hozzák a
megváltó esõt, ami ahogy rákezd, a hõség által összezavart érzelmeken
eluralkodik a félelem és a misztikum. Izgalmas miliõ – pláne ha
hozzávesszük, hogy a kis spanyol faluba érkezõ, egymással furcsa
viszonyban álló Maria, Pierre, Claire és Judith (aki kiskorúsága okán
kivételt képez) egy gyilkosság kellõs közepébe csöppen: Rodrigo Paestra rajtakapta feleségét egy másik férfival, és mindkettõt agyonlõtte. A szereplõkbõl pedig ezen az estén sok minden kikívánkozik.

Kiismerhetetlen
Urbán Balázs:
(Revizor)
- 17/10/2011

Mind inkább megszokja az ember, hogy a színházi alkotók egy része
színpadra adaptálhatatlan epikai mûveket visz színre. A megszokásért
cserébe viszont elvárásai is nõnek: különleges, formabontó, a színházi
nyelv kifejezési lehetõségeinek határait keresõ elõadásra vágyik.

Bódulat híján
Kutszegi Csaba:
(Színház)
- 17/10/2011

A Trafóban bemutatott, Nyáron, este fél tizenegykor címû
KET-KOMA-FÜGE-produkció izgalmas színházi kísérlet – kihagyott
lehetõségekkel. Az elõadás alapja a Vörös Róbert által dramatizált és
megrendezett azonos címû – remekmûgyanús – Marguerite Duras-kisregény.
És az elsõ problémafelvetõ kérdés rögtön ebbõl is fakad: képes-e a
színpadi adaptáció a regényével azonos értéket felmutatni? Minden
adaptációnak ez az archimedesi pontja. Mert ha nem képes, óhatatlanul
felmerül: akkor miért is…

… egyszerre kint s bent egeret
Turbuly Lilla:
(Tánckritika.hu)
- 17/10/2011

Ami a színészválasztást illeti, Vörös Róbert bevallottan Udvaros
Dorottyára alapozta az elõadást, aki azt mondta errõl a szereprõl, hogy aki annyit élt már, mint õ, és olyan szenvedélyes ember, annak van honnan elõbányászni magából a darabhoz szükséges szenvedélyeket. És megis teszi.

Villámlik, mennydörög
Szemessy Kinga:
(Ellenfény online)
- 17/10/2011

Jogos féltékenység és jogtalan cselekvés, szerelmi pasodoble
háromszögek. Korty a mámorból – ami néha a férjtõl, máskor az etanoltól származik. Leköszönt a rózsaszín szemüveg, és újraindult a valóság órája, melyrõl Vörös Róbert Nyáron, este fél tizenegykor címû
rendezésében tudósít.

Rodrigo pitában
Kutszegi Csaba:
(tanckritika.hu)
- 13/05/2011
Búsulásra tehát nem a látottak adnak okot, hanem az a nap mint nap
megújuló információzuhatag, amelyben egyre inkább körvonalazódik az üzenet: pártunk és kormányunk kulturális preferenciái között a kortárstáncnak mostohagyerek-szerepet szánnak. 

Mag hó alatt
Varga Sándor Márton:
(tanckritika.hu)
- 09/05/2011

Mi facsarható ki az emberi testbõl?
Varga Sándor Márton jegyzete a Movein’ elõadásáról – IMPROVIZÁCIÓ IV.

Ez az egyszeri és megismételhetetlen táncest tehát játék volt talán, szólóktól kartáncig, az elõadás közepén önmaga paródiájába fordulva, és onnét mosolyogva a televíziós szórakoztatóiparban népszerûsített helyzetgyakorlatokon.

Mi facsarható ki az emberi testbõl?
Králl Csaba:
(Revizor)
- 04/04/2011

A Közép-Európa Táncszínház Io sono címû szólófüzére teljesen átalakult
az októberi premier óta. A kísérleti-kísérletezõ darabnak szánt
koreográfiába az idõ múlásával az „én” mellé egyre hangsúlyosabban
betolakodott a „mi”, az egyén(iség) mellé a közösségi szerep.

Én vagyok, mi vagyunk
Miroljuba Petrova:
(Tánckritika)
- 01/03/2011

A hirtelen változást hozó, közösen eltáncolt, de mégis egyedi stílust
õrzõ, ezúttal megkoreografált részletek szükséges ellenpontként hatnak a
szabad rögtönzés folyamatában, ahol csakis a zene és a táncosokban
lezajló folyamatok vezényelnek.

Én vagyok
Megyeri Léna:
(Revizor Online)
- 01/02/2011
HARAGBAN A VILÁGGAL

Jónás Zsuzsa: Visszavonhatatlan / Közép-Európa TáncszínházAmikor egy nagyszerû táncos koreografálásra adja a fejét, az emberben vegyes érzések kavarognak: vajon lesz-e olyan jó alkotóként is, mint elõadóként?

Haragban a világgal
Halász Tamás:
(szinhaz.net)
- 03/12/2010

“Ifjabbak, akik itt vagyunk”

Halász Tamás a Visszavonhatatlanról – KRITIKA

Jónás Zsuzsa figyelemre méltó munkája az atmoszféra megragadására tör.

 

“Ifjabbak, akik itt vagyunk”
Péter Márta:
(tanckritika.hu)
- 30/11/2010

A nyitókép sötétjébõl csak lassan válnak ki a földön araszoló-kúszó figurák, alig mozdulásaikból végül mégis kirajzolódik egy csöndes ornamentika, ám a látványhoz valamilyen furcsa, elsõre szinte meghatározhatatlan akusztikai élmény is társul, de nem szinkronban.

 

Lélek van odabenn
Sors Vera:
(Ellenfény Online)
- 26/03/2010

A Közép-Európa Táncszínház új bemutatója egy négy hónapos „alkotói együttgondolkodás és együtt-alkotás” eredménye – a Vihar egy sokrétû és egységes táncelõadás.

Vihar tíz táncosra
Halász Glória:
(Táncélet.hu)
- 23/03/2010

Az elõadás a megbékélésrõl és megszabadulásról, a belsõ utazásról mesélõ Vihart, Shakespeare egyik legbölcsebb drámáját választotta inspiráló forrásként. Ahogy a darabbéli viharban összekuszálódnak a sorsok és az emberi kapcsolatok, úgy kavarognak a Vihar motívumai és hangulatai a Közép-Európa Táncszínház több hónapon át és számos alkotó közremûködésével készülõ, emblematikusnak szánt produkciójában.

Sóhajok szigete
Török Ákos:
(Tánckritika.hu)
- 22/03/2010

A KET erõi legjavát mozgósította legújabb bemutatójához: Gergye Krisztián és Szögi Csaba rendezése mellett Virág Melindát, Jónás Zsuzsát és Hámor Józsefet is csatarendbe állították koreográfusként. Ami létrejött, a Rómeó és Júliától a Woyzeckig bármi lehetne, akár még a Vihar is.

A jelek és ötletek viharában
Králl Csaba:
(Kultúra.hu)
- 03/02/2010

A Bethlen téri társulathoz nem vendégként, hanem barátként, s nem táncosi, hanem koreográfusi minõségben visszalátogató Katona Gábor és a szükségszerû frissítésen átesett Közép-Európa Táncszínház (KET) együttmûködésébõl született elõadás, a Hangképek számomra a 2009-es év egyik legkellemesebb meglepetése volt.

Lábán-laudáció: Hangképek
Fuchs Lívia:
(kultura.hu)
- 03/02/2010

Pataky Klári kompozíciói félreérthetetlenül jelenkori alkotások, mégis sokat, talán minden hazai pályatársánál többet hordoznak magukban a klasszikus koreográfiai megoldásokból. Mert szerkezetük áttekinthetõ és fegyelmezett, felépítésüket ugyanúgy átszövik az elõre és visszautalások, mint a mozgásokat a motívumok bemutatásának, fejlesztésének és variálásának elve. És eközben az alkotó alig lép ki a táncszínpad leghagyományosabb és legpuritánabb kettõsségébõl, tánc és zene szétszálazhatatlan összemunkálkodásából. Sehol egy meghökkentõ vagy váratlan színházi effektus, önmagáért látványos vagy pimaszul provokatív elem – a koreográfus(nõ) mûveinek ereje és hatása ezeknél jóval mélyebb rétegekbõl táplálkozik.

Lábán-laudáció: Valami történ(e)t
Kutszegi Csaba:
(Színház.net)
- 01/01/2010

Ha egy mondatban kellene összefoglalnom a benyomásomat arról, miben látok a Hangképek és a Prométheusz között leginkább különbséget, ezt írnám: míg az elõbbiben Katona Gábor koreográfus kísérletezik, az utóbbiban bevált fogásainak hadrendbe állításával megoldásokat keres. Nem véletlen, hogy a két esetben eltérõ módon állt az anyag megmunkálásához. A Hangképeket a Közép-Európa Táncszínház képzett táncosaira készítette, a Prométheusz elõadói pedig a temesvári Csiky Gergely Állami Magyar Színház mûvészei, akik közül többen fogékonyak a mûvészi mozdulatra, igen szépen énekelnek, és fõ tevékenységként színészmesterséget ûznek.

Katona-dolgok
Barta Edit:
(Ellenfény Online)
- 14/11/2009

Fél év telt el azóta, hogy a Közép-Európa Táncszínház fennállásának huszadik évét ünnepelte a Trafóban. Egy korszak lezárása mindig egy újabb megnyitását jelenti, s valóban: a társulathoz – ahogy az utóbbi években már megszokhattuk – új táncosnemzedék érkezett. Vagy tán nem is annyira újak, hisz többségüket már ismerjük a MU Terminálból. Az alkotók között feltûnt egy régi, jól ismert arc is: október végén Katona Gábor új koreográfiájával debütáltak az újdonsült KET-táncosok.

Vetélkedõ táncképek
Viola Szandra:
(Táncélet.hu)
- 11/11/2009

Kép: táncolnak, 5 fiú és 5 lány, kékek és zöldek. Hang: hegedû, cselló, morajlás. Kép: ringanak mint a zöld fák, s mint a kék víz, na de trottyos kertésznaciban, mi? Na jó, tenger overálban és fává ágas-bogasodó hadonászás. Hang: lélegzés. Kép: együtt táncolás, jaj ne valami lélegeztetõ gépre kapcsolt nõ mászkál a háttérben posztmodern pátosszal. Képzavar: (azon kívül, hogy zavar ez a közhelyes kép): átlátszó tüll ruhában markíroznak és kergetõznek nem sejteni kik és miért.

Hangoskép – képes hang
Králl Csaba:
(Revizor)
- 08/11/2009

Zöldessárga és halványkék, sokzsebes overall-fantáziákban a táncosok – hiába, munkás koreográfia a Hangképek. Mi több, imponálóan változatos és választékos is. A hangképzõ szeánsz és tiszta tánc teljes pályás térfoglalása újranézésre csábít.

Szerencsés fúzió
Halász Tamás:
(Színház.net)
- 01/08/2009

Az idén húszéves Közép-Európa Táncszínház (KET) a tíz éve nyílott Trafó – Kortárs Mûvészetek Házában tartott kettõs bemutatóval és egy mutatós emlékkötettel ünnepel. A jubileumi dupla premier hat táncosa közül a legidõsebb sem volt még óvodáskorú a társulat alapítása idején. A két produkció szerzõje, Pataky Klári és Virág Melinda ugyancsak gyerekek voltak még 1989-ben.

Mindennapi ragadozásaink
Török Ákos:
(Színház.net)
- 01/08/2009

Duda Éva koreográfiájában a karneválhoz lényegileg tartozó, véget nem érõ élethömpölygés helyett a jelenetekre szabdalás nyilvánvalóan könnyített menet.

Ketten nyolcért
Tóth Ágnes Veronika:
(Revizor)
- 02/06/2009

Részleteiben többnyire látványos, egészében viszont fárasztóan modoros és tét nélküli Duda Éva új darabja, a CARNEval, pedig igazán sok munka van benne. Nagy kár.

Dekadens revü
Mestyán Ádám:
(Ellenfény Online)
- 19/05/2009

Duda Éva 2007 óta koreografál a Közép-Európa Táncszínháznak: az Aréna és az Ismeretlen vegyes fogadtatásra talált a honi kritikusok körében.  Az alábbiakban megvizsgálom, hogy a Carneval címû új KET-darab után miért csak valami kínos feszengés marad az emberben.

Lady Karnevál
Halász Glória:
(Revizor Online)
- 11/03/2009
A jelentõs jubileumok lehetõséget adhatnak az összegzõ visszatekintésre és a jövõ programjának sejtetésére: ha nem is túlságosan markánsan, de a két évtizedes KET két darabja is ezzel jellemezhetõ.

Sakk-matt: Valami történ(e)t
Barta Edit:
(Ellenfény Online)
- 11/03/2009
Két fiatal koreográfusnõ darabjával ünnepelte fennállásának huszadik
évét a Közép-Európa Táncszínház (KET) a Trafóban. Pataky Klárinak és
Virág Melindának ugyanarra a hat fiatal táncosra készített
koreográfiája, a Valami történ(e)t és a Szájbanforgó az önmeghatározás
mellett sokat elárul a táncszínház jelenlegi arculatáról.
Féltve õrzött érzelmek
Halász Glória:
(Revizor Online)
- 11/03/2009

A Közép-Európa Táncszínház húsz gyertyával bevilágított születésnapját kétkoreográfiás esttel ünnepelte. A jelentõs jubileumok lehetõséget adhatnak az összegzõ visszatekintésre és a jövõ programjának sejtetésére: ha nem is túlságosan markánsan, de a két évtizedes KET két darabja is ezzel jellemezhetõ.

Sakk-matt: Szájbanforgó
Tóth Ágnes Veronika:
(Kultúra.hu)
- 04/03/2009

Pataky Klári és Virág Melinda a Közép-Európa Táncszínház ugyanazon hat táncosával  készítették új darabjaikat. Táncosok és nézõk egyaránt jól jártak velük, mindkét darab friss, eleven, szokatlan.

Balladától a thrillerig
Tóth Ágnes Veronika:
(kultura.hu)
- 04/03/2009
Pataky Klári és Virág Melinda a Közép-Európa Táncszínház ugyanazon hat
táncosával  készítették új darabjaikat. Táncosok és nézõk egyaránt jól
jártak velük, mindkét darab friss, eleven, szokatlan.
Balladától thrillerig
Szoboszlai Annamária:
(Ellenfény Online)
- 29/11/2008

Tanácstalanul ülök Hámor József Concerto címû darabjának bemutatója után. Nem megoldhatatlan feladvány volta, a nézõtõl újfajta szemléletet megkövetelõ beszédmódja taglóz le, hanem félresikerült kvázi grimasza.

Tapsolunk, mert…?
Maul Ágnes:
(Revizor)
- 27/11/2008

Vidám hangulatban telt a húszéves jubileumi évadját ünneplõ Közép-Európa Táncszínház idei elsõ bemutatója. Nemcsak azért, mert a belépõ csupán jelképes összeget, húsz forintot kóstált, hanem mert Hámor József új koreográfiája igazi örömtánc volt. Amit öröm volt nézni is.

Örömtánc
Péter Márta:
(Ellenfény 2008/3.)
- 01/06/2008
Nem lep meg senkit, ha egy koreográfus a testtel foglalkozik, már
szokatlanabb, ha fõ témájául választja, Gergye Krisztián azonban ennél
is tovább lép: saját, önálló létbeli minõségeket tulajdonítva a testnek
visszahelyezné azt eredeti, vélt jogaiba. Elképzeléséhez az idõben
közelebbi és távolabbi forrásokat keres, mélyre nyúl az emberi
emlékezetben. A T.E.S.T. I. nõkre írt szólói után elkészítette a
férfiváltozatot is; a T.E.S.T II. elõadását Péter Márta elemzi.
Idõbõl zuhant testek (Szenvedéstörténetek II.)
Maul Ágnes:
(Revizor Online)
- 27/04/2008

A kétszemélyes koreográfia címében szereplõ ismeretlen lehet egy másik ember; lehet maga a sötét és kozmikus közeg, amiben a két lény mozog, ám lehet, hogy valójában csak egy embert látunk, s a másik alak a megtestesült ismeretlen mint fogalom.

Kiismerhetetlen
Horeczky Krisztina:
(Színház 2008/4.)
- 23/04/2008
A férfitestekre – és újfent Alfred Schnittke, illetõleg Sophia
Gubaidulina szerzeményeire – komponált, több mint egyórás    T.E.S.T.
II.: látványosság. Melybõl hiányolom az erõt, a sûrített
koncentráltságot, az érzékiséget, a tragikumot – miközben nem fedeztem
föl mást, mint a feltétlenül bizonygatni akaró, megfeszített
igyekezetet.
Formán kívül
Horeczky Krisztina:
(Színház 2008/3.)
- 26/03/2008

Az Ismeretlen szépsége, erénye ugyanaz, mint a kiváló Arénáé. Duda Éva  megkereste és -lelte a hangját, amely független az épp idõszerû (szél)irányzattól; ezért tisztán szól. Önazonos. Így produkciói hagyományos értelemben (megengedem, manapság divatjamúltan) nõiesek.

 

Páratlan páros
Tóth Ágnes Veronika:
(Revizor Online)
- 09/03/2008
Virág Melinda elsõ koreográfiája – az Altera Pars címû kettõs Téri
Gáspárral – olykor mintha két, párhuzamosan futó szóló lenne. Eredeti
testmonológok tétova találkozási pontokkal: egy kezdõ koreográfus
szelíden gunyoros, sajátos természetrajza a szerelemrõl.
A világ fejjel lefelé
Jászay Tamás:
(Revizor Online)
- 24/02/2008
Számomra az elmúlt évad egyik legfontosabb táncbemutatója volt Gergye Krisztián hét nõi testre komponált T.E.S.T. címû koreográfiája. És bár a barokkosan túlburjánzó nõi panoptikum önmagában is kerek mûegész volt, szükségszerûen született meg a férfitestekre írt folytatás.
Testi mesék
Török Ákos:
(zartkor.hu)
- 15/02/2008

“A végsõ cél az emberi magot megtalálni az emberben. Ami – nyálasan
hangzik – egy aranyközépút, egy harmónia. Mikor az ember mind a nõi,
mind a férfi oldalával békében van. Az a pillanat, amikor az vagy, aki
vagy.” – nyilatkozta Gergye Krisztián (Már Bárkában – Beszélgetés Gergye
Krisztiánnal). A T.E.S.T.-ben nõkkel mutatott meg valamit, és
elkezdhettük várni a párját ennek az elõadásnak: a férfiakat. Mit tudhat
Gergye Krisztián velük, rajtuk, bennük elmondani?

Testjelek
Halász Glória:
(tancelet.hu)
- 12/02/2008
Démonok lépnek a fehér porpódiumra, revüjüket az emberi lélek sötétje és
fényessége közti skálán játsszák. Az alkotó visszaszámol, a színek
végül szürkévé olvadnak. A sorvégi nulla kerekségével megszületik a bõr
alatti lényháború indítója és elszenvedõje: az ember. 

Árnyjáték
Halász Tamás:
(kultura.hu)
- 10/02/2008
Elegáns, érdekes gesztusként hozta létre Gergye Krisztián
T.E.S.T.-estjének pandant-ját. Az elsõ est hét nõi szóló remek füzére
volt semleges térben, elõre haladó számsorban. Most visszaszámlálunk hét
férfitáncossal – hattól nulláig.
Az ösztön kertjében
Péter Márta:
(tánckritika.hu)
- 04/02/2008
Egészen törvényszerû volt, hogy Gergye Krisztián egyszer megalkotja
T.E.S.T.  (B.O.D.Y.) címû darabját, hiszen alkotó-elõadóként – úgy tûnik
– lényegében ez a tematika foglalkoztatja kezdetektõl, s kísérleteinek
elsõ alanya is önmaga volt. Talán már jóval színpadi élete elõtt. A
koreográfus és testre írt monológjai között épp testi értelemben nincs
távolság; valamennyit elõadhatná õ maga, mert a testben realizált
én-tapasztalatok most megrendítõen hasonulnak, lényegük bizonyos
idõnélküli állapotban, természettõl összeágazódva tárul elénk.
Lábán-laudáció: T.E.S.T.
Százados László:
- 02/02/2008

Elsõ önálló koreográfia. Két fiatal táncos – korábbi Lábán nominációk (  Zyklon-B, Sztélé) szereplõi –, két érintett alkotóközössége. Egyikükben – VIRÁG MELINDA – felismerhetjük a  T.E.S.T.  1. második epizódjának eksztatikusan görcsös, egyszerre drámai és érzéki hátkoreográfiájának médiumát, a másikukban pedig – TÉRI GÁSPÁR – a nagymamával randizó rugólábú, majd a lányával is piroslábasozó kisportolt fizikumú ordast a Farkasok Társaságából. Kettejük egyébként is hangsúlyos színpadi jelenléte most kiegészíti és felerõsíti egymást: a végeredmény egy filmes és képzõmûvészeti látásmódon átszûrt, groteszk és szürreális atmoszférájú, egyedi karakterû félhomály-tánc.

Lábán-laudáció: Altera Pars
Mestyán Ádám:
(Ellenfény)
- 22/01/2008
Duda Éva szorgos mûvész. Tanulmányai és pályája átgondolt, tudatosan
felépített utat mutatnak, melynek elsõ gyümölcsei talán mostanában érnek
be. 2001-ben végezte el a Táncmûvészeti Fõiskola koreográfus szakát,
majd itt szerzett tudását számtalan nemzetközi kurzuson igyekezett
bõvíteni. Ha jól számolom, immáron tizenötödik saját koreográfiáját
készítette el, miközben dolgozott a magyar táncélet alternatív és
hivatalos szereplõivel egyaránt. 

A hoppon maradt ismeretlen
Maul Ágnes:
(Revizor Online)
- 15/01/2008
Félhomály, csend, kimért helyzetváltoztatások és lassan pergõ percek
indítják útnak Hámor József Karavánját a Bethlen téren. A Közép-Európa
Táncszínházban látható koreográfia egy közösségen belüli vonzásokról és
választásokról mesél.
Közösségi élmény
Juhász Dóra:
(Ellenfény Online)
- 06/12/2007

Aréna. Aranyozott, mozduló-megálló, továbbgördülõ érintés-relief… Érintésekbõl faragott-csiszolt-gyúrt csillámporos, szoborszépségû koreográfia…

 

Óarany férfi-nõ ornamentika
Péter Márta:
(Ellenfény 2007/6.)
- 03/12/2007
Egészen törvényszerû volt, hogy Gergye Krisztián egyszer megalkotja
T.E.S.T. (B.O.D.Y.) címû darabját, hiszen alkotó-elõadóként – úgy tûnik –lényegében ez a tematika foglalkoztatja kezdetektõl, s kísérleteinek elsõ alanya is önmaga volt. Talán már jóval színpadi élete elõtt.
Szenvedéstörténetek
Gálla Nóra:
(Ellenfény Online)
- 27/11/2007
Keleties ízû hívószavak, személyes referenciapontok – Hámor József
koreográfiáinak többségében, a Vöröstõl a Mandaláig ezzel a képlettel
dolgozott; ez volt a gondolati kályha, ahonnan újra és újra elindult. A
Karavánt (már a címe alapján is) ugyanebbe a vonalba sorolhatjuk.
És megint elölrõl
Halász Glória:
(tancelet.hu)
- 15/11/2007
Kétségkívül igen feszesen és technikásan peregnek a sivatag homokszemei
Hámor József koreográfiájában. Olykor líraian hullámzó, máskor vadul
csapkodó ez a homoktenger. A Karaván  mégsem tár fel évezredekre
eltemetett titkokat, nem mesél történetet az útra kélt emberekrõl. Egy
ismerõsnek tetszõ, de pontosan meg nem határozható nép táncos
folklórmûsora, középszerre hangszerelve. 

Homokóra
Barta Edit:
(szinhaz.hu)
- 08/11/2007
Nagy a tömeg a Közép-Európa Táncszínház tágasnak amúgy sem nevezhetõ
elõterében Hámor József  új darabjának premierjén. Mivel késve érkezem,
az évadnyitó elõadást már csak az utolsó sorból figyelhetem, titokban
reménykedve, hogy a Karaván  Hámor elõzõ koreográfiájával, a
Csendmorzsákkal ellentétben nem az intim rezdülésekre építi játékát.
Önzõ vágyam azonban nem talál meghallgattatásra – az elõadás nyelve a
tökéletes némaság. 

Átkarol a csend
Tóth Ágnes Veronika:
(kultura.hu)
- 28/10/2007
Akinek sok türelme van, az szép pillanatokat találhat Hámor József
Karavánjában, akinek kevesebb, az nagyon fog unatkozni. Félig üres
pohár, félig tele: kinek hogy.
Fél pohár víz a sivatagban
Rádai Andrea:
(Revizor)
- 17/09/2007

… A szemlére meghívott táncszínházi produkciók a színház gyökereit, a rítust és a szertartásosságot rajzolják ki erõteljesen. A Szájbanforgó zavarbejtõ világában mintha egy elvarázsolt kastély sajátos rendjét figyelhetnénk meg: szabállyá, rendszerré sûrûsödik minden mozdulat, az asztalnál ülõ fiú és lány mozdulatlansága, tartásának merevsége, az üres tányérok csörömpölése és a szájból szájba adogatott víz hosszadalmas csorgása – az „etetés” folyamata. …

Mitõl más? XV. Alternatív Színházi Szemle / DASZSZ 2009
Kutszegi Csaba:
(Színház 2007/6.)
- 25/06/2007
Duda Éva  elvont, szituációábrázoló és hangulatfestõ koreográfiáiba
gyakran dramaturgikus részleteket is illeszt, esetleg az egész elõadáson
óvatosan végighúz egy-két cselekmény- vagy történésszálat. Lényeges,
hogy ezt kitûnõ érzékkel, mértéktartóan teszi.
Közép-európai küzdõtér
Horeczky Krisztina:
(Színház)
- 22/06/2007
Közel két hónappal a – Francis Bacon egzisztencialista festô ihlette –
nagyívû Kilencvenkilencperc után Gergye Krisztián (ön)boncmester újabb
lidérc nyomással jelentkezett. A T.E.S.T. – az alkotó cirkalmas
meghatározásával – „mozgás-laboratóriumi színház-kísérlet a test
tekintetének kutatására”. (Bájos képzavar. Hisz van-e a testnek
tekintete? Aligha.) Laboratórium, kísérlet, kutatás… A koreográfus,
látvány- és fénytervezô, zenei szerkesztô, rendezô (sugalmazása szerint)
futurisztikus épületegyüttesben szorgoskodik, talpig sterilizálva,
gumikesztyûben, fején nejlonsapkával. Vakít a neonfény. Mégis miért
kecses antik íróasztalnál üldögélve látom ôt? Kezében Montblanc Kafka
töltôtoll, körötte temérdek képzômûvészeti album, tucatnyi japán mozi,
ukiyo-e nyomat reprodukciója. Mert a T.E.S.T. – számomra – egy magára
adó ember felettébb tisztes (szak)dolgozata, egy-két pompás fejezettel. 

Holt lelkek – avagy szellemjárás
Horeczky Krisztina:
(Népszabadság)
- 03/05/2007

Az Aréna: eltûnt-letûnt kor lenyomata; csalfa nosztalgia nélkül. Akár egy lélektelen, zsivajtól hangos metrómegállóba helyezett régészeti lelet. Fájdalmas, igaz és valószerûtlen.

 

Aranykor
Halász Glória:
(tancelet.hu)
- 18/04/2007
A fehér négyzeten a testben megtört lélek hét árnyalakja táncol keserû
szólót. Kényszerûen és önként feltárt sebek üvöltenek torz arccal Gergye Krisztián koreográfiájában. Merészen kihívó és kalodába zárt nõi testek, görcsös és feszülõ tagok vallanak a sebek revüjében – hét
felvonásban.
Sebek panoptikuma
Tóth Ágnes Veronika:
(kultura.hu)
- 15/04/2007

Elõfordul, persze ritkán, hogy már az elsõ pillanatokban behúzza az elõadás a nézõt a saját világába. Az Arénát álomszerû, emlékezetes képek nyitják: egymásba gabalyodó testek lassú körforgása, elmosódó testkontúrok, belsõ ritmusú, áradó mozdulatok szövevénye. Lassan bemozduló, rebbenõ árnyak játéka.

 

Csak tánc, ez minden
Pap Gábor:
(Magyar Színházi Portál)
- 12/04/2007
Edvard Munch nevezetes Sikoly címû képén a tájra átgyûrûzõ,szabálytalan hullámok a test legmélyébõl fakadnak, hogy a hangkeltés görcsében irreálissá formálják az emberarcot. Bár a színek révén a teljes alak egybeolvad a lángoló természettel, mégis a koponyává alakuló fej marad a kép fókuszában. Pontosan így válik fõszereplõvé a T.E.S.T címet viselõ új MU-színházi Gergye-bemutatóban a táncosnõk („szereplõk”) arcának hol gondosan adagolt, hol legato-szerûen végig kitartott premier plánja.
Néma sikolyok
Sisso:
(Magyar Narancs)
- 12/04/2007
Gergye Krisztián a GK-Impersonators neogót lelkületû fõlaboránsa hullámzó teljesítményû, ám különleges alkotó. Legújabb darabjának címe:  T.E.S.T., és ebben is a test esztétikájával foglalkozik makacsul. Hét nõi smink, haj, ruha és izomkonstrukció mutatja be a szexualitás, az aszketizmus, a fiatalság és a pusztulás igen hatásos képeit. Hét rövid szóló, különféleképpen izgalmasak, de Frankenstein menyasszonyai apró kézremegtetéseikben, vadító lábujj-játékaikban is mindannyian hitelesek. például Béres Móni szuper, viktoriánus-avantgárd jelmezei itt az õrjítõ bezártság kellékei.
Nyolc kis kritika
Tóth Ágnes Veronika:
(kultura.hu)
- 06/04/2007
Gergye Krisztián, aki a fizikai színház és a tánc között egyensúlyozva
mindig a testet kutatja kitartóan, ez alkalommal önanalízis helyett a
nõi testet választotta vizsgálata tárgyául. Érzékiség és pusztulás,
intimitás és idegenség kettõssége jellemzi a T.E.S.T. címû elõadást.
Nõi hús, avagy a Másik teste
Kutszegi Csaba:
(Színház 2007/4.)
- 06/04/2007

Ha Gergye Krisztián Kilencvenkilencpercét adektvátan akarnám megkritizálni, már a cikk felütésében könyvtárnyi szöveget kellene írnom. A három egymástól közös sétákkal elválasztott felvonás idõtartama ugyan nem vészesen hosszú (háromszor harminchárom perc), de a látottak és hallottak extenzív intenzitása magyar színpadon szinte páratlan. Hogy ez részemrõl egyértelmûen pozitív észrevétel-e, azt magam sem tudom eldönteni.

 

Másfél óra extenzív intenzitás
Péter Márta:
(Ellenfény 2006/6.)
- 21/06/2006

„Cyclon B”: Sosztakovics kontra Cage

Horváth Csaba nem elõször készít mûvet Sosztakovics muzsikára, Gergye
Krisztián hasonló választása azonban meglepetés! Témája ugyancsak!
„Cyclon B” – mondja a cím, s a három szótag fejbe kólint hideg
tárgyilagosságával. Mit lehet errõl a színpadon mondani, mit mondhat
errõl egy egészen fiatal ember?

Felelni, minden pillanatra
Török Ákos:
(7óra7)

… és pontosan ekkor átszakad a háttér és előtér, rend és káosz, múlt és jelen és ki tudja még, micsodák közötti műanyag fólia: a testfelszínre (nem meztelenre) csupaszított alakok elénk zuhannak. Dühük már nem a táncos tehetetlen haragja, hasztalan keresésük már nem a művész tanácstalansága, és ahogy a feldübörgő basszusra egyszerre rázzák az öklüket – az már a mi közös hordánk. A zenére és koreográfiára kiéheztetett néző most mindent megkap: a kilenc, egyként csavarodott töredezéssel mozgó, egyéni alak a térben elszórva szimultán mozog.

Mégis mozog a föld
Megyeri Léna:
(Ellenfény Online)

Kérdés persze, hogy képes-e ma Magyarországon vitát vagy akár párbeszédet generálni egy táncelőadás? Vagy elég, ha mi, a közönség meghalljuk a kérdéseket és elgondolkodunk a válaszokon?

Káosz és letisztultság ellentétét ígérték az alkotók. A letisztultságot az utolsó, szép és erőteljes jelenet képviseli, amely tulajdonképpen egy tiszta táncos szekvencia. Érthetjük úgy is, hogy ez a jelenet a társulat egyszerű válasza az előadás első felében felvetett számos művészeti és társadalmi problémára.

A (föld)út újabb állomása
Kutszegi Csaba:
(Tánckritika.hu)

Egyébként, ha egy embert kell megneveznem, akiről a Metamorfózis szól, a válaszom egyértelmű és határozott: Horváth Adrienn az. Ugyanis – az első perctől az utolsóig – előadásával ő ad értelmet és érzelmi töltetet a koreográfiának.

Itt vagyok, ragyogok…