A KET Magyarország egyik leginnovatívabb tánctársulata. Egyedülálló repertoárjának darabjai aktualitásra és reflektivitásra törekszenek. A mindennapokban felmerülő problémák felvetéséhez és az arra adott válaszok megfogalmazásához a kortárs tánc változatos nyelvét választották. A KET, ahogy ezt nevében is hirdeti, vállalja egy adott földrajzi régióhoz való kötődést, a Kárpát-medence és régiója nemcsak a működésének fő területét, hanem az egyedi mozgásvilágot, témaválasztást is meghatározza.

 

A KÖZÉP-EURÓPA TÁNCSZÍNHÁZ RÖVID TÖRTÉNETE

A Közép-Európa Táncszínház (KET) nagy múltra tekint vissza: Magyarország elsőként alakult táncszínháza, mely a független kortárs táncegyüttesek között a legismertebbek közé tartozik.

A KET jogelődjét 1978-ban alapította a Művelődési Minisztérium a 25. Színház és a Déryné Színházból egyesített Népszínház tagozataként a Várszínházban. A Népszínház Táncegyüttes sajátos színt képviselt a hazai táncművészetben: a társulat művészi munkájának alapját a folklór jelentette, törekvéseik mégis a korszerű színházi irányzatokhoz közelítettek. A repertoár arcélét Györgyfalvay Katalin művészeti vezető alkotói munkássága határozta meg. A Népszínház Táncegyüttes vezetését 1988-ban Énekes István és Szögi Csaba vette át. 1989-ben új nevet adtak a Népszínház Táncegyüttesnek, így született meg a Közép-Európa Táncszínház, amely 1991-ig a Népszínház, majd 1996-ig a Budapesti Kamaraszínház tagozataként működött, 1997-ben önállósulva, közhasznú egyesületté alakult.

A társulat az Egyesült Államoktól, Örményországig, Finnországtól, Egyiptomig 22 ország 44 városában lépett fel, több mint 120 ősbemutatót tartott. A KET az első magyar társulat, amely fellépett New Yorkban a Broadway-n.

1996 szeptemberében a kulturális tárca döntése alapján a volt Bethlen moziba költözött a társulat. 1997-től újra játszóhellyé avatták az addig csak próbahelyként működő Bethlen tér 3. szám alatt működő egykori színházat, és azóta sok-sok bemutató, felejthetetlen színházi este bizonyította, hogy jól döntöttek. 2001-ben az általuk alapított Bethlen Galéria havi rendszerességgel fogad be táncfotó kiállításokat. Színház-rehabilitáló, otthonteremtő munkájuk eredményei immár széles körben – külföldön és belföldön egyaránt – ismertek. A hely 2012 januárjától visszanyerte régi elnevezését és újra Bethlen Téri Színház néven működik, melyben oroszlán szerepet vállalt és vállal a táncszínház.

Az együttes az alapító-igazgató Szögi Csaba vezetésével nyitott műhelyként működik. Ez idő alatt több mint 70 koreográfus alkotott a folyton megújuló társulattal. Olyan művészek kapnak meghívást, akik művészi elképzeléseiket nem a bevált és biztonságos formák mozgásnyelvi kliséiben valósítják meg, hanem a járatlan út veszélyeit is vállalva bátor, sajátos kifejezési eszközökkel hozzák létre előadásaikat. A KET műhelye továbbra is a kísérletezés, az újat keresés terepe alkotóknak és táncosoknak egyaránt, az alapítói szándék szerint.

Itt született meg az első gyerekeknek szóló táncszínházi előadás (Mesenincs királyfi) és az első tánc-színházi nevelési előadás (Horda2), kitalálói és szervezői fesztiváloknak (Nemzetközi Monotánc Fesztivál, a Sissi Őszi Tánchét), saját tehetségkutató programot működtetnek (Ifjú Koreográfusok Fóruma), workshop-okat tartanak és folyamatosan bővítik kapcsolataikat,  Közép-európai előadó-művészeti szervezetekkel.

1988-óta az alkotók közül öten művészeti vezetőként is részt vettek a társulat munkájában: Énekes István (1988-1993), Szögi Csaba (1993-1994), Köllő Miklós (1994-1997), Szögi Csaba (1997-2000), Horváth Csaba(2000-2006), Szögi Csaba (2006-2013) és Kun Attila (2013-2018), akik a táncszínház egy-egy korszakát fémjelezték.

A 2018/19-es évadban Feledi János lett a társulat művészeti vezetője, aki pályázatába foglaltak szerint, a következő három évad programját is kidolgozta.

2019 szeptembertől Szögi Csaba művészeti vezető, Mádi László művészeti munkatárs, Fodor Katalin tánckarvezető, 2020 szeptembertől Farkas Kristóf produkciós vezető és Sóthy Virág projektmenedzser szervezik a társulat napi művészi munkáját.

 

A Közép-Európa Táncszínház Alapítvány

1995-ben keltette életre dr. Világos Imre az Alapítványt azzal a céllal, hogy fiatal előadóknak és alkotóknak nyújtson segítséget a mozgáskultúra, a tánc és a nonverbális színművészet vonatkozásában: a folyamatos megújításáért, a kulturális örökség megóvásáért, a kultúraközvetítésért folytatja oktatási, képzési, továbbképzési tevékenységét. Feladata a mindezek megvalósulásához szükséges szakmai, technikai, anyagi feltételek, pályázatok, ösztöndíjak és lehetséges partnerek, támogatók felkutatása.

A Közép-Európa Táncszínház Egyesület

1997-ben Szögi Csaba kezdeményezésére az Egyesület azzal a céllal jött létre, hogy az 1988-ban alakult Közép-Európa Táncszínház számára biztos hátteret nyújtson. Feladata a hivatásos tánctársulat működési feltételeinek megteremtése, működtetése, bel- és külkapcsolatok kiépítése, együttműködések, koprodukciók szervezése, új produkciók létrehozása és forgalmazása. Az egyesület besorolási kategóriája 2002-től közhasznú szervezet, 2016-ban pedig „Kiemelt előadó-művészeti szervezet” minősítést kapott.