2020/21 – a duplázások évada. 8+1 új produkcióval készül a Közép-Európa Táncszínház

A Közép-Európa Táncszínház társulata a kényszerpihenő alatt is hű maradt mottójához, mely szerint progresszív, stílusos, kortárs – és mint kiderült, nem csak a színpadon, de a négy fal között, online is. A társulat az évad kezdetével ezennel újult erővel veti bele magát a munkába: a repertoáron egy korábbi előadás továbbgondolása, két sikeres programsorozat folytatása, egy új megalapozása, egy elmaradt premier pótlása, de még egy visszatérő mesterrel való workshop is szerepel. Arról már nem is beszélve, hogy egyik legsikeresebb előadásuk második felvonásába kezdenek jövő év tavaszán – hogy azt majd trilógiává bővítsék 2023-ban. A meglévő darabok mellett tehát 8+1 eddig nem látott, új előadás várja a nézőket az elkövetkező hónapokban. 

 

Előtte azonban kezdetét veszi a fesztiválszezon! A közel 90 napon keresztül, amíg a szigorítások és óvintézkedések határozták meg a mindennapokat, számos nyári fellépés, köztük külföldi meghívás hiúsult meg, amiket ha minden jól alakul, most szerencse lesz pótolni. Veszprém, Pécs és Eger városok szerepelnek a térképen az első őszi hónapban, majd a híreket követve alakulnak a további útvonalak. Ami viszont biztos, hogy Budapesten, a Bethlen Téri Színházban immár kilencedik alkalommal megrendezésre kerülő Monotánc Fesztiválon lesz látható Deák Orsolya társulati tag szólója, melynek koreográfusa nem más, mint Dabóczi Dávid, a KET táncművésze.

A társulat hazatérésekor mindig Budapestre érkezik meg, most viszont örömmel jelentik be, hogy a KET hazatér a számára mindig otthont adó Bethlen Téri Színházba is és előadásai java részét itt tűzi műsorra az évadban. Visszavárnak mindenkit szeretettel!

Októberben, az évad első bemutatóját Cserepes Gyula (Cie Philippe Saire) készíti. A Vajdaságból származó alkotó az Ifjú Koreográfusok Fórumának (IKF) nyertes pályázójaként 2019-ben, Tiszavirág című demonstrációjában a mulandóságra fókuszált. Ezt a gondolatmenetet folytatva készíti most el Bardo címen új darabját, melyben a magyar nyelvterületen fellehető, az emberi élet kezdetét és végét kijelölő két pillérhez kötődő hagyományokat, szokásokat, hiedelmeket vizsgálva jutott el odáig, hogy a köztes lét állapotára összpontosítson.

Visszatér a társulathoz a szlovák származású Andrej Petrovic is, a híres Akram Khan Társulat táncművésze, társkoreográfusa, aki a tavalyihoz hasonlóan, ismét ötnapos workshopot tart a táncművészeknek, és aki 2022 tavaszán ismét, de akkor már egy hosszabb kreációra érkezik, egy egész est megkoreografálásának keretében. Mintegy őt váltja honfitársa, a főleg Belgiumban alkotó Anton Lachky, aki 2018-ban a magyar társulatok közül elsőként készített a KET-nek koreográfiát. Az azóta is nagy sikerrel játszott Special Society 2021 tavaszán folytatást kap, majd a tervek szerint 2023-ban trilógiává bővül. Akárcsak az első, a második rész is a Trafó Kortárs Művészetek Házában kerül bemutatásra, jövő májusban.

A KET tizenhetedik alkalommal is közzétette IKF-felhívását, idén azonban a tavalyival ellentétben már nem csak két nyertest hirdet, de új programkezdeményezést is indít IKF+ néven, két-két pályázatot választva ki így a kreációra.
Először, a tavalyihoz hasonlóan a SŐT7 fesztivál keretein belül mutatják be az IKF két legújabb demonstrációját, amin három lengyel vendégkoreográfus dolgozik majd. Jelentkezésük bizonyítja, hogy az újító elképzelés határokon átívelő, szükséges kezdeményezés. Magda Skowron (Fryderyk Chopin University of Music in Warsaw), illetve Anna Mikuła és Paweł Urbanowicz kettőse (The Ludwik Solski Academy of Theatre Arts in Cracow) öt napig dolgozhat majd együtt a KET vendégtáncosokkal kibővült társulatával novemberben.
A várakozásokat felülmúlva, két olyan neves magyar alkotó is jelentkezett a meghirdetett fórumra, akik ugyan már komoly tapasztalatokkal rendelkeznek a táncszakmában, de eddig nem volt alkalmuk nagyobb társulattal együtt dolgozni. A 2021 januárjában először megrendezésre kerülő IKF+ alkotói Góbi Rita (Góbi Rita dance) és Nagy Csilla (Cipolla Collectiva).

Mindezek előtt, december végén még két bemutatóval jelentkezik a K-Arcok elnevezésű programsorozat is, amely számos hazai és külföldi előadást maga mögött tudó, elismerésre nominált szóló-sorozat. A mostani alkalommal Mádi László, a társulat tagja és Egyed Bea szabadúszó táncművész-koreográfus kezd koprodukcióba és fog neki egy olyan est előkészítésébe, amely reflektál és illeszkedik a K-Arcok hagyományához, ahol két alkotó entitás közös munkája egy-egy karcolattá, arcképpé válik.

A töretlen érdeklődést mutató Igaz történet alapján című komplex táncszínházi nevelési előadás mellett továbbra is láthatóak lesznek a Térfalók és Verso című darabok. Mádi László IZP-nyertes koreográfiáihoz immár feldolgozó foglalkozást is párosul majd, melyeknek a Bethlen Téri Színház ad otthont és teret az előadásokat követően.

A veszélyhelyzet kinyilvánítása után kérdésessé vált, hogy megtartható-e a társulat előző évadjának várva várt bemutatója. Gustavo Ramirez Sansano, a világhírű spanyol koreográfus Recortes című darabja az egészségügyi óvintézkedések miatt végül egy nappal a Tánc Világnapja előtt elmaradt, pótlására 2021 májusában kerül sor a tervezett helyszínen, a Nemzeti Táncszínházban.

A munkák a járványhelyzet függvényében, az előkészítettek szerint haladnak tovább. A művészeti stábot két Harangozó-díjas művész, Fodor Katalin tánckarvezető és Sóthy Virág projektvezető mellett Mádi László táncművész, immár mint művészeti munkatárs is, és Farkas Kristóf pedig mint produkciós vezető alkotja. A társulat vezetője továbbra is Szögi Csaba Harangozó-díjas, Érdemes Művész.

A társulathoz újonnan szerződő táncművészek Joó Renáta, a Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem, illetve Barna Krisztián, Bozsányi Liliána és Gyevnár Réka, a Magyar Táncművészeti Egyetem diplomásai.

A Magyar Táncművészeti Egyetemen Szögi Csaba 2018-tól óraadó, tavaly szeptembertől adjunktusi kinevezett, Horváth Adrienn táncművész második tanítási évét kezdi meg a campuson, Mádi László táncművész pedig koreográfus szakon kezdi meg tanulmányait.