DTIE – Dance Theatre in Education – az egyetlen olyan oktatási program, ami ötvözi a kortárs pedagógiai gyakorlat és a professzionális táncelőadás előnyeit. A brit TIE (Theatre in Education) program alapjain elindulva kifejlesztettünk egy olyan, gyerekeknek és fiataloknak szóló módszertant, melynek segítségével a résztvevők a kortárs tánc nyelvén egyszerre tanulhatnak önmagukról, egymásról és a környező világról. Felfedezik a saját testük kifejezőerejének korlátlan lehetőségeit, és közben az őket körülvevő, állandó mozgásban és változásban lévő világ átláthatóbbá, érthetőbbé válik. A DTIE programban koprodukciós partnerünk a Nemzeti Táncszínház és a KÁVA Kulturális Műhely.

Tanítani hivatás – éppen ezért, mielőtt belevágtunk volna a DTIE programsorozatba, táncosaink egy három hónapos továbbképzésen vettek rész, melyen elismert, színházi-neveléssel foglalkozó szakemberek készítették fel őket az előadások levezetésére. Az ötvenedik DTIE előadáson túl már releváns pedagógiai tapasztalattal rendelkező táncosok arra is nyitottak, hogy akár minden újabb előadáson maguk is újat tanuljanak a gyerekektől.

A DTIE módszertana eddig ötven iskolával került kapcsolatba a Kárpát-medencében, és a következő őszre máris tíz iskola jegyezte elő az előadásokat. Büszkék vagyunk rá, hogy meg tudjuk szólítani a 12-14 éves korosztályt lakóhelytől, családi háttértől és táncos előképzettségtől függetlenül.

 

Horda2 – tánc / színházi nevelési program (A Nemzeti Táncszínház, a Káva Kulturális Műhely és a Közép-Európa Táncszínház együttműködésében készült program)

Egy kőszínház. Egy tánccsoport. Egy igazgató és egy koreográfus. Körülöttük a hazai színház világa. Profilváltás a színházban. Melyik hordához tartozzunk? Hogyan tartozzunk egy hordába?
Foglalkozásunk a középiskolás korosztályok számára fogalmazza újra Kun Attila koreográfiáját egy színházi nevelési előadás keretei közt. A foglalkozás a „hordaság” és az egyén és közösség viszonyát vizsgálja.

Az alkotók célja, hogy az előadás újrateremtésével lehetőséget adjanak a középiskolásoknak arra, hogy gondolataikat, érzelmeiket és testüket a felkínált problémakör közös értelmezésen és cselekvésen keresztüli vizsgálatának szentelhessék, fejlesszék aktív értelmi és érzelmi kifejezőkészségüket a mozgáson keresztül, más szóval: képesek legyenek testük szabad kifejező erejét felnyitni és használni.

Formabontó előadásról van szó abban az értelemben, hogy a színházi nevelés hagyományos szó-központúsága találkozik itt a táncszínházi formanyelvvel. Színházunk szeretne hidat képezni a táncszínházi előadás és befogadói között, oly módon, hogy a találkozás felismerésekkel és a résztvevők számára jól érzékelhető kapcsolódásokkal fűszerezett egyéni és közösségi élmény legyen.

 

Igaz történet lapján – tánc/színházi nevelési előadás általános iskolák 6-8. évfolyamosainak (A Nemzeti Táncszínház, a Közép-Európa Táncszínház, a Káva Kulturális Műhely és a Bethlen Téri Színház közös produkciója)

Az Igaz történet alapján című tánc/színházi nevelési előadás fókuszában egy a körülmények hatására széthulló család áll (gyerekeit gyakorlatilag egyedül nevelő anya, útkereső kamaszfiú, szkeptikus kamaszlány és távollevő apa) Történetükön keresztül a 12-14 éves résztvevőkkel arról gondolkodunk közösen, hogyan őrizze meg az emberségét (és a gyerekségét) valaki egy széthulló családban.

A százötven perces előadás felépítése egymásra épülő és egymásba kapcsolódó szöveges színházi jelenetekből, táncszínházi jelenetekből, verbális és mozgásos interaktív részekből áll.